Trudny pacjent w gabinecie lekarskim

medycyna

Trudny pacjent w gabinecie lekarskim

 

Rola pacjenta w praktyce lekarskiej

Pacjenci to podstawowa siła napędowa każdej praktyki lekarskiej oraz niezbędna do tego, by lekarze oraz ich gabinety istniały. Pacjent umożliwia utrzymanie stabilnej praktyki gabinetu, a także zapewnia możliwość rozwoju.

 

Elektroniczna dokumentacja medyczna jako narzędzie wspomagające

           

Większość ma zwykle dobre intencje czasem jednak spotykamy takich, od których kłopoty wyczuwalne są już w progu. Człowiek wyposażony został w  mechanizmy obronne powodujące unikanie kontaktu z typem osób, które nas denerwują lub odpychają. Podczas gdy w życiu prywatnym możemy pozwolić sobie na dowolną reakcję, w pracy niestety nie. Trudni pacjenci potrafią wprowadzić w stan frustracji, a więc warto wiedzieć w jaki sposób sobie z nimi radzić. Brak tej wiedzy może odbić się na pracy, samopoczuciu, a co ważniejsze prowadzić do pogorszenia reputacji Twojego gabinetu tym samym zmniejszając liczby pacjentów.

Warto prowadzić elektroniczną dokumentację medyczną w gabinecie lekarskim, jednym z bardzo mocno rozwijających się programów jest Medfile.

Niezależnie od tego na jak wysokim poziomie są oferowane przez Ciebie usługi to tylko kwestia czasu, zanim spotkasz pacjenta z grupy „tych trudnych”.

 

Typy trudnych pacjentów i jak sobie z nimi radzić

Sprawdź kilka najczęściej spotykanych  typów pacjentów wraz z wskazówkami.

Wymagający

To ten, który nie dba o to, że coś jest niedostępne lub nie może być w danej chwili wykonane. Taki pacjent nie rozumie dlaczego nie jesteś dostępny wtedy, kiedy on tego potrzebuje i nie może uwierzyć, że nie pracujesz w niedzielę. Natomiast brak dodatkowych udogodnień czy rabatów jest niedopuszczalne. Ponadto ten typ pacjenta nie może wykazać swojego rozczarowania w żaden inny sposób, niż poprzez ucieczkę od gniewu.

Wymagający pacjent nie jest przeciętną osobą. Domaga się on specjalnej uwagi zarówno ze strony personelu jak i specjalisty. Po prostu rzeczy nie są takie, jak sobie wyobrażał.

Rada? Nie walcz. Bądź cierpliwy i nie reaguj na emocje. Pozwól im się uspokoić i wyjaśnij sytuację. Rób wszystko, co możliwe by spełnić ich oczekiwania lecz w granicach rozsądku. Pamiętaj, im intensywniej dla nich pracujesz tym stają się bardziej wymagający, dlatego nauka mówienia „nie” może być tutaj wielce przydatna.

Zdezorientowany
Z jakiegoś dziwnego powodu pacjent ten nie ma pojęcia czego chce i po prostu nie potrafi podjąć decyzji. Takie osoby będą oczekiwały opinii i pomocy. Proces udzielania im pomocy jest bardzo trudny – pacjenci zadają niezliczoną ilość pytań, gdzie w efekcie końcowym mały ich procent skorzysta z Twoich usług bez względu na ilość i jakość wsparcia jakie zapewnisz. Zdezorientowani pacjenci boją się popełniać błędy, a więc potrzebują zapewnienia najlepszej jakości i ceny. Mimo tego, że większość z nich to zwykle grzeczne i miłe osoby odpowiadanie na ich pytania całkowicie rabuje Cię z produktywności.

Wskazówka? Postaraj się zrozumieć problem oraz źródło ich niepokoju – jakość, cena, ilość. To znacznie ułatwi wsparcie ich w podjęciu decyzji. Ważne jest, aby być surowym wobec tego typu pacjentów, gdyż w innym wypadku zjedzą twój czas i energię.

Narzekający

Taki typ pacjentów ciężko usatysfakcjonować. Nie dlatego, że nie możesz rozwiązać ich problemu, ale dlatego, że ciągle sami tworzą sobie nowe problemy i tym samym potęgują narzekanie - to leży w ich naturze. Pacjenci tacy zwykle mają coś negatywnego do powiedzenie i ich poziom niezadowolenie jest niezłomny.

Co zrobić? Nawet, kiedy w Twoim mniemaniu uda się rozwiązać problem, pacjent może tego nie zauważyć znajdując sobie wkrótce inny. Pacjent narzekający może stać się nieprzyjemny lub arogancki. Zapytaj, co poszło nie tak i jaka usługa lub doświadczenie go zdenerwowało. Tym sposobem pokażesz im, że jesteś zainteresowany problemem oraz sprawisz, że poczuje się ważny.

Niecierpliwy

Niecierpliwi zawsze się spieszą, a wszystko staje się nagłym przypadkiem. Cechują się tym, że chcą szybko wejść, zarejestrować się i wyjść jeszcze szybciej niż weszli. Ten typ pacjenta będzie nalegał, aby lekarze wykonywali swoją pracę trzy razy szybciej, mając zawiązane oczy. Często są wybredni i lubią przypominać o tym, że nie mają za wiele czasu. Mają tendencję do wyolbrzymiania sytuacji.

Jak zaradzić? Wszyscy pacjenci zasługują na szybką reakcję i szybkie działanie, niezależnie od tego, jak bardzo są trudni. Jednak nie można sprowadzić pacjenta na szczyt kolejki tylko dlatego, że ma on określony harmonogram i może przeznaczyć wyłącznie kilka minut na wizytę lub dlatego, że straci cierpliwość. Wyjaśnij, dlaczego rzeczy nie poruszają się tak szybko, jak by sobie tego życzył. Zapewnij, że doceniasz jego cierpliwość i starasz się jak najszybciej i efektywniej obsłużyć każdego z pacjentów. Ponadto przekonaj go, że wszystko masz pod kontrolą.

Czasami zarządzanie trudnymi pacjentami może utrudniać wykonywanie pracy. Jeśli jednak postępowanie z trudnymi pacjentami jest postrzegane jako szansa, a nie kłopot, może się okazać, że możesz wzmocnić swoje umiejętności w zakresie obsługi pacjenta, zachowując jednocześnie jakość swoich usług. Dopóki jesteś w branży, wciąż będziesz mieć do czynienia z trudnymi pacjentami. Sukcesem jest poradzić sobie z nimi szczęśliwie  i z powodzeniem.

Pamiętaj – umiejętność skutecznego radzenia sobie z takimi pacjentami doprowadzi do większego szacunku dla Twoich usług oraz personelu, większej liczby pacjentów oraz wyższych dochodów.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Dlaczego trudni pacjenci mogą stanowić wyzwanie dla praktyki lekarskiej?

Ponieważ ich zachowanie i oczekiwania mogą prowadzić do frustracji personelu medycznego, wpłynąć na ogólną atmosferę w gabinecie oraz negatywnie wpłynąć na reputację praktyki.

Jak radzić sobie z wymagającymi pacjentami?

Przy wymagających pacjentach warto być cierpliwym, unikać reagowania na emocje, starając się spełnić ich oczekiwania w granicach rozsądku. Nauka mówienia "nie" może być przydatna w przypadku zbyt intensywnej pracy.

Dlaczego warto prowadzić elektroniczną dokumentację medyczną w gabinecie lekarskim?

Elektroniczna dokumentacja medyczna pozwala na efektywne zarządzanie danymi pacjentów, ułatwia śledzenie historii medycznej, zapewnia bezpieczeństwo danych oraz ułatwia komunikację z pacjentami i innymi specjalistami medycznymi.

niezadowolony pacjentsatysfakcja pacjentabadanie satysfakcji pacjenta